Drøftelse – 

0

Discussion – 

0

Økt fokus på avvikshåndtering

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) her representert av Lene Libakken Hodt (venstre) og Lene Jæger ønsker å sette fokus på viktigheten av avvikshåndtering. 

Avviksregistrering er et av våre viktigste verktøy for å skape en tryggere arbeidsplass, lære av hendelser og forebygge at uønskede situasjoner gjentar seg. Nå ønsker vi å oppfordre alle ledere til å senke terskelen for å melde inn avvik, både små og store.

Hvorfor er det viktig å melde avvik?

Når vi registrerer avvik bidrar det til å skape en tryggere arbeidsplass ved at vi lærer av hendelser og forebygger at uønskede situasjoner gjentar seg.

– På forespørsel fra Arbeidstilsynet eller kunder må Insider Facility Solutions kunne dokumentere et system for avvikshåndtering, sier HMS Koordinator Lene Jæger.

Alle ledere bør ha lav terskel for å opprette en sak og dersom man er usikker på hvordan dette gjøres er det bare å ta kontakt med Lene Jæger eller Lene Libakken Hodt. I tillegg finnes det kurs for Avvikshåndtering i Motimate.

Hvordan melder man fra?

Et avvik registreres av avdelingsleder eller øvrig ledelse.

En avviksregistrering skal inneholde fire hovedpunkter:

  1. Hendelsen – hva skjedde?
  2. Årsak – hvorfor skjedde det?
  3. Tiltak – forslag til forbedring eller tiltak
  4. Status – hvordan gikk det med den ansatte (sykmeldt, tilbake på jobb, skadeomfang)

Til slutt skal saken lukkes. I henhold til GDPR så husk å ikke registrere navn men bruk gjerne ansattnummer. 

– Det er viktig for oss å ta vare på hverandre. Når vi bruker avvikssystemet aktivt, hjelper vi til med å skape en trygg og god arbeidsplass for alle. Avvikshåndtering er en del av vårt felles HMS-arbeid, til det beste for hver enkelt av oss, avslutter Hovedverneombudet. 

Tags:

Nora Skranefjell

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Flere artikkler