Arbeidsmiljøutvalget (AMU) her representert av Lene Libakken Hodt (venstre) og Lene Jæger ønsker å sette fokus på viktigheten av avvikshåndtering.
Avviksregistrering er et av våre viktigste verktøy for å skape en tryggere arbeidsplass, lære av hendelser og forebygge at uønskede situasjoner gjentar seg. Nå ønsker vi å oppfordre alle ledere til å senke terskelen for å melde inn avvik, både små og store.
Hvorfor er det viktig å melde avvik?
Når vi registrerer avvik bidrar det til å skape en tryggere arbeidsplass ved at vi lærer av hendelser og forebygger at uønskede situasjoner gjentar seg.
– På forespørsel fra Arbeidstilsynet eller kunder må Insider Facility Solutions kunne dokumentere et system for avvikshåndtering, sier HMS Koordinator Lene Jæger.
Alle ledere bør ha lav terskel for å opprette en sak og dersom man er usikker på hvordan dette gjøres er det bare å ta kontakt med Lene Jæger eller Lene Libakken Hodt. I tillegg finnes det kurs for Avvikshåndtering i Motimate.
Hvordan melder man fra?
Et avvik registreres av avdelingsleder eller øvrig ledelse.
En avviksregistrering skal inneholde fire hovedpunkter:
- Hendelsen – hva skjedde?
- Årsak – hvorfor skjedde det?
- Tiltak – forslag til forbedring eller tiltak
- Status – hvordan gikk det med den ansatte (sykmeldt, tilbake på jobb, skadeomfang)
Til slutt skal saken lukkes. I henhold til GDPR så husk å ikke registrere navn men bruk gjerne ansattnummer.
– Det er viktig for oss å ta vare på hverandre. Når vi bruker avvikssystemet aktivt, hjelper vi til med å skape en trygg og god arbeidsplass for alle. Avvikshåndtering er en del av vårt felles HMS-arbeid, til det beste for hver enkelt av oss, avslutter Hovedverneombudet.









0 kommentarer